23-04-2017, Saat: 17:15

BUZDA OPERASYON VE EMNİYET EĞİTİMİ

Eğitim 3 bölümden oluşacaktır.
Bölüm 1. Buz Oluşumu ve Buzlanma Hızı
Bölüm 2. Geminin Buza Hazırlanması
Bölüm 3. Personelin Buzdan Korunması
Bölüm 1. Buz Oluşumu ve Buzlanma Hızı
Buzlanma, geminin su üzerinde kalan gövdesinde meydana gelen tatlı su ya da deniz suyu birikme sürecidir. Buzlanma 3'e ayrılır;
• Serpinti Kaynaklı Buz
• Atmosferik Buzlanma
• Birleşik Buzlanma
Serpinti Kaynaklı Buz

Atmosferik Buzlanma

Birleşik Buzlanma

Buzlanmanın oluşumu yanı sıra birde buzlanmanın hızları vardır. Buzlanma hızları da 3'e ayrılır;
• Yavaş Buzlanma
• Hızlı Buzlanma
• Çok Hızlı Buzlanma
Yavaş Buzlanma
Gemi gövdesinde, 1 saat içinde 1.5 tona kadar buz birikmişse yavaş buzlanma sayılmaktadır. Hava sıcaklığının 0 ile -3 °C olduğu herhangi bir rüzgar hızında meydana gelir.
Hızlı Buzlanma
Gemi gövdesinde, 1 saat içinde 4 ton buzlanma olduğunda, hızlı buzlanma sayılmaktadır. Bu durum hava sıcaklığının -3 ile -8°C arasında ve rüzgar hızının 9 ile 15 m/s arasında olduğu zaman gerçekleşir.
Çok Hızlı Buzlanma
Gemi gövdesinde, 1 saat içinde 4 tondan fazla buzlanma olduğunda bu durum çok hızlı buzlanma sayılmaktadır. Bu durum hava sıcaklığının -3°C olduğu ve rüzgar hızının 15 m/s nin üzerinde olduğu durumlarda ve hava sıcaklığının -8°C nin altında ve rüzgar hızının 9 ile 15 m/s arasında olduğu durumlarda gerçekleşir.

Emniyet Tedbirleri
• Geminin üzeri buz kümelenmesi çoğalmasının önlenmesi amacıyla sürekli gözlenmelidir. Fırtına durumunda havanın da sıfırın altında olduğu zamanlarda dalgalar ve su serpintilerinin birikmesi sebebiyle geminin stabilitesini etkileyebilir.
• Baş mühendis, geminin buzda seyir yapabileceğinden ve buzullar arasında sıkışmadan yola devam edebileceğinden emin olmalıdır.
• Buzlu bölgelerde koşullar sürekli ve hızlı bir şekilde değişebilir; sıcaklık ansızın düşebilir v akışkan su birden kalıp haline gelebilir.
• Tüm zabitlerin ve personelin geminin durumunu gözetlemesi ve her koşula karşı sürekli tetikte olması gerekmektedir.

Buzlanma Sonucu Oluşabilecek Riskler
• Gemilerin buzlanması, beraberinde ciddi problemler ve operasyonel gecikmeler getirebilir. Burada bahsedilen önlemler, gereğince alınmadığında çok daha Fazla zaman ve emek gerektiren temizlik işlemleri yapmak gerekebilir. Temizlik işlemleri esnasında gerekli özen gösterilmediği taktirde ciddi mekanik hasarlar meydana gelebilmektedir. Temizlik operasyonunun akabinde her zaman dikkatli bir denetleme yapılmalıdır.
Bölüm 2. Geminin Buza Hazırlanması
Güverte
Balast ve Trim
• Balast tanklarında bulunan suyun donması özellikle wind chill etkisinden dolayı su yüzeyi üzerindeki kısımlarda daha çok görülebilir. Tanklar genleşmeye müsade edilecek şekilde maksimum % 90 doldurulmalıdır. Isıtma ya da hava kabarcığı sistemleri yoksa devir daim yapmak donmayı engellemek için düşünülebilecek yöntemlerdendir. Balast ve trimle, gemi pervanesinin buz parçalarından zarar görmemesi için mümkün olduğunca batmış olması sağlamalıdır.
Güverte Devreleri
• Deniz suyu ve tatlı su devreleri buzlanmayı önlemek amacıyla izole edilip dreyn edilmelidir. Yangın ana dreyn durumu'açık ya da kapalı' olarak gemi ofisine, köprüüstüne ve makine kontrol dairesine yapıştırılmalıdır.
Yangın Devreleri

• Soğuk havanın hakim olduğu yerlere varılmadan önce bütün yangın devreleri tamamen dreyn edilmelidir.
• Dreyn işlemi bittikten sonra bütün korunmasız valfler soğuk hava şartlarından dolayı açık bırakılmalıdır. Sit, flap ve stem arasındaki nemin donmasından dolayı valflerin açılması imkansız hale gelebilir.
• Bazı yangın devrelerinde suları tamamen dreyn etmek için en alt noktalarda ekstra dreyn valfi bulunması gerekmektedir.
• Donma noktası altındaki sıcaklıklarda yangın devrelerini kullanmak için, bütün açık devrelerde ve branch'lerde yoğun su akışı gerekmektedir.
• Yangın devresini kullandıktan sonra, devrelerin hızlı dreyn edilmesi gerekmektedir. Hızlı dreyn (10 dakikadan daha az) işlemini gerçekleştirmek için ana güvertede en alt seviyede bulunan valf ve köprüüstü güverte ya da başüstünde bulunan valfler tamamen açılmalıdır. Üst kısımlarda bulunan valflere hava verilerek devrenin tamamen dreyn edilmesi sağlanır.
• Devreler dreyn edildikten sonra demir yıkama valfleri hariç tamamı tam açık konumuna getirilmelidir. Bu sayede demir loçasında buz birikimi ve yangın çıktığında devrede istem dışı basınç kaybı engellenmiş olur. Başüstünde bulunan izole valfleri sağlama alınmalıdır.
• Bütün ara güverte valflerinin açık olduğundan emin olun
• Devreyi tamamen dreyn edin ve demir yıkama valfleri ile kıç güverte valflerinin açık olduğundan emin olun.
• Yaşam mahali dış blok devrelerinin dreyn edildiğinden emin olun.
• Sistemin kullanılması gerekiyorsa, gerekli olmayan bölgelerin izole edilip sistem çalışırken devrede sirkülasyonun devamlı olduğundan emin olun.
• Çalışmanın bitmesiyle birlikte devreleri tamamen dreyn edin.
Hidrolik Devreler

• Mümkünse, hidrolik motorlardan birisi devamlı çalıştırılmalıdır.
• Bütün makineler ara sıra kontrol edilip kullanılmalıdır.
• Eğer gemide buharlı makine varsa bütün vinçler ve ırgatlar hava sıcaklığı sıfırın altına düşünce çalıştırılmalıdır. Bunların operasyonu yakından kontrol edilmeli ve gerekli yerlere gres yağıyla yağlama yapılmalıdır.
Kreynler

• Bütün açık elektrik ve havalı motor ekipmanları kanaviçe ile güvenli bir şekilde korunmalıdır. Bunlar borda merdivenleri, kumanya kreyni, bunker davit vinçleri, başüstünde bulunan elektrik motorlu düdük ve baş-kıç ırgat çalıştırma kutularıdır.
Borda İskeleleri

Irgatlar

• Irgat üzerindeki bütün halatların güvenli bir şekilde güçlü kanaviçe ile kaplı olduğundan emin olun.
• Irgat, domuz tırnağı hareketli kısımları, ırgat ve kreynlerin, kavrama kolları, pimler, kumanda kolları, fren donanımlarının tamamı düşük sıcaklık özellikli gres yağıyla yağlanmalıdır. Bütün gres memelerinden yağlanan noktadan gres çıkana kadar sistem hareket halindeyken gres basılmalıdır.
• Gemilerde genellikle serpintilerden kaynaklanan buzlanmalar meydana gelmektedir. Kısıtlı denizlere varılmadan önce demir loçaları ve ırgatlar üzerindeki buzlar temizlenmelidir. Serpinti oluşmaması için uygun seyir yöntemleri kullanılmalıdır.

Eğitim Sonu